donderdag 3 mei 2012

chemo-sores

Als "gezond" mens met een rot plekje in het lijf, zo ging ik het ziekenhuis is, als iemand die een mislukte poging heeft gedaan om over het rangeerterrein van de NS in Utrecht te kruipen kwam ik eruit. En het begon zo goed.

Om 9.00 uur een afspraak bij de oncoloog, die groen licht gaf voor de 2e kuur omdat mijn bloedwaarden goed waren, de leverwaarden zelfs verbeterd. Er is besloten om mij 12 van deze kuren te gaan geven mits mijn lichaam en ik dit volhouden. Na 6 volgt een CT-scan.
Bey bey haren.

Weer door de klapdeuren de andere wereld in, ik kreeg een bed toegewezen omdat ik toch wel ruim 6 uur hier ging doorbrengen. En dan wordt het hele wasprogramma ingesteld, de voorwas : spoelen, iets tegen de misselijkheid, spoelen, iets voor de vaatkrampen, spoelen en dat volgt de hoofdwas, de 1e van de 3 zakken chemo, ook meteen de heftigste. Ik ben in slaap gedommeld en toen ik wakker werd voelde ik me vreemd, even naar het toilet maar ik kon niet op mijn benen staan, mijn voeten kon ik niet optillen, lichtelijk in paniek heb ik op de bel gedrukt en Gerard gebeld of hij toch maar wilde komen,  maar hij kon mij niet verstaan. De verpleegkundige aan wie ik probeerde uit te leggen dat ik niet kon lopen kon mij ook niet verstaan en ik mezelf ook niet meer, ik kreeg er geen woord uit en moest meteen aan mijn moeder denken toen die een tia kreeg.

Toen sloeg de paniek pas echt toe, de tranen bleven maar stromen en de opgetrommelde arts, gelukkig mijn eigen, deed wat testen op neurologisch gebied en kon mij ervan overtuigen dat het alleen een bijwerking was van de oxaliplatine en dat het van voorbijgaande aard was waarschijnlijk uitgelokt door een glas water dat ik gedronken had. Ik mag 24 uur geen koude dranken hebben, maar dit water was op kamertemperatuur!

Langzaam zakte het gevoel weg en werd ik aangesloten aan de CADD-pomp die nu nog 2x 23 uur de wasverzachter gaat doseren. In de rolstoel naar de auto waar ik per ongeluk de koude deurklink aanraakte en meteen een pijnscheut door mijn hele lichaam kreeg. Thuis de trap op met ondersteuning want mijn benen wilden nog niet, pas toen ik midden in de nacht moest overgeven kon ik weer, weliswaar met flinke spierpijn, gewoon lopen.

Volgens mij hadden ze vergeten het centrifugeer programma uit te schakelen, want ik voel(de) me als door de mangel gehaald.

Deze blog kost moeite om te schrijven, want ook mijn vingers willen nog niet wat ik wil, maar het gaat over zeggen ze, maar nog een paar uurtjes, vrijdagavond een acupunctuurbehandeling en hopelijk "gezond" het weekend in.


13 opmerkingen:

  1. test...waarom kunnen mensen niet reageren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ans, je woorden raken. Ik lees iedere keer met tranen of een lach je blogs! De kracht die je in je woorden neerzet is enorm. Weet eigenlijk ook niet wat ik er allemaal over kan zeggen. Te groot, heftig, dichtbij, confronterend, verdrietig. Ik bewonder je! Denk vaak aan jou, Gerard, Sabine, Mark en Tim! Hoe kan het leven toch ineens een desastreuze wending nemen.
    Al sta ik ver weg, het voelt dichtbij. Ergens hypocriet om het zo te voelen want wie ben ik nou? Een schoolvriendinnetje van je dochter, een Knokker van carnaval. En toch.... Voor mij, al wist je het niet, je kwam dichtbij. Het is de omgeving waar ik opgroeide, waar jij mijn moeder trof, dezelfde generatie als zij. Gewoon een heel klein beetje aanraken van vroeger toen alles nog ' perfect' was. Daarom raak je me zo. Ik leef mee vanaf een afstand en wil reageren op iedere blog. Dit bovenstaande hield me tegen. Wat ik dan wilde zeggen klonk zo nietszeggend. Het dekt de lading niet. Nu wel. Lieve Ans, ik wil voor jou en je gezin dat je dit wint, al is het medisch niet mogelijk. Dat is wel wat ik wil. Heel veel liefs! Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Judith,
      bedankt voor je lieve woorden en ik hoop van ganser harte dat ik je nog vaak kan aanraken, en alle woorden tellen mee, er bestaan geen nietszeggende woorden.
      Liefs Ans

      Verwijderen
    2. Judith,
      eigenlijk is mijn tekst hieronder overbodig, jij verwoordt veel beter als ik dat doe. Feitenlijk schrijf jij precies zoals ik het ook voel en beleef. Dank daarvoor

      Verwijderen
  3. Lieve Ans, iedere keer weer weet je me te raken met je blogs. De ene zit vol van verdriet, de andere van woede, dan weer eentje vol van angst, dan weer eentje vol over anderen. Maar er zijn een paar zaken die ze allemaal bindt: Ans, vleug(je) humor, beetje zelfspot, altijd de snaar rakend, een lach, een traan (of iets meer dan een), schrijverstalent en moed om het neer te schrijven. Ans, ik geloof in ieder geval in jou, de rest weet ik niet zeker. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag lieve Ans,
    Inderdaad wat kan jij alles prachtig verwoorden, steeds weer kippenvel bij elk bericht. Ik gun je de hemel op aarde, maar helaas moet je nu steeds naar de hel en terug.
    Onvoorstelbaar knap hoe je hier mee om gaat !
    Hopelijk voel je jezelf dit weekend weer wat beter !
    Heel veel liefs, we missen je hier en denken aan je !
    Marini

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je voor je lieve woorden, al deze reacties geven mij zoveel positieve energie, hoe moeilijk het ook vaak is, maar er is nog zoveel om voor te gaan. Ik mis jullie ook vreselijk maar misschien als het goed gaat kan ik binnenkort een bezoekje brengen. Ik hoop het zo.
      Liefs Ans

      Verwijderen
  5. Hallo lieve Ans,

    Ik bewonder je zo, hoe je alles in woorden kunt omschrijven zo erg als de situatie momenteel is, toch altijd met een vleug humor erdoor heen.
    Ans ik wil je voor de komende tijd heel veel kracht wat je trouwens al hebt toewensen en hopen dat die kuren aan zullen slaan.
    Wij denken constant aan jou.

    Heel veel liefs en een dikke knuffel van je nicht Marjo xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Ans,
    De bescheidenheid maakt jou groot. Fijn om te horen dat er nog zoveel is om voor te gaan en dat je dat ook laat zien. Hopelijk zien we je binnenkort, je plekkie is er nog steeds (misschien met gebruik van het voetenbankje).
    Liefs mirjam xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goh Ans,

    Wat een angst moet dat zijn geweest, en dan lig je daar in dat bed....zonder jezelf, (wat je hier in je blog juist heel erg goed kunt)te kunnen uiten....
    Gelukkig van korte (maar altijd te lange) duur....
    Houdt je taai.
    Groetjes Anja Schellekens

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Ans,

    Je webblog maakt heel veel los bij mij "Verdriet, Pijn, Angsten, Verlies" en zo kan ik er nog een paar opnoemen. Maar wat jij nu moet doorstaan is toch wel de Hel en ik hoop dat je nog lang op de Aarde
    Mag blijven want dat is wat je verdient. Heb ontzettend veel respect voor jou hoe jij hiermee weet om te gaan.
    Hoop dat je je een beetje beter voelt, fijn weekend.
    Diikke knuffel,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Helma, wil je me je eigen emailadres sturen, naar ansverhoof@home.nl

      Verwijderen
    2. Hoi Ans. Wat moet ik nog schrijven, na al deze berichtjes. Ze zeggen alles. Ik hoop dat het weer `n beetje gaat. hou je taai. Groetjes Joke

      Verwijderen