zondag 20 mei 2012

Hemelvaart

Hemelvaart betekent oorspronkelijk dat Jezus naar de hemel is gegaan maar voor de meesten onder ons betekent het Hemelvaartweekend een heerlijk lang vrij weekend. Hopend op mooi weer en dan lekker erop uit trekken met de hele familie.

Ook wij hebben jarenlang dit weekend gebruikt om te kamperen, meestal aan zee. Vaak, als hemelvaart vroeg in het jaar viel, was het creperen van de kou. We gingen altijd naar zee, Domburg, Zoutelande, Dishoek waren onze favoriete stekken. Heerlijk langs het strand lopen, dat is altijd fijn ook al is het slecht weer. Regelmatig was het dan naar huis gaan met een kletsnatte tent of vouwwagen en thuis nog 4 dagen drogen en puin ruimen.

Dit jaar heeft Hemelvaart een andere betekenis, vrije dagen heb ik de laatste tijd al veel meer dan mij lief is, kamperen doen we al jaren niet meer, maar erop uit met zijn allen kan gelukkig nog wel en dat hebben we dan ook ruimschoots gedaan. Hemelvaart klinkt ook ineens zo raar, kun je echt naar de hemel varen ? een kaartje kopen om met het openbaar vervoer te gaan, of in een luchtballon, of een raket ? Dat zijn dingen waar ik nu aan denk, vreemd heb ik nog nooit eerder gedacht, zitten er veel mensen in de trein naar de hemel, of is het een doodlopende weg ? een oneindige weg, in de kaartjesautomaat bij de NS heb ik nog nooit op bestemming hemel gezocht, misschien moet ik het aan het loket eens vragen. Maar wat moet ik daar ?  Ik wil dat helemaal niet, ze denken vast dat ik niet helemaal spoor.

Sinds kort wil ik maar een ding, beter worden. Maar omdat dat onmogelijk is wil ik dat iedere dag uit 48 uur bestaat en wil ik dat ik me goed voel, zo goed als de afgelopen dagen. Ik wil, ik wil, ik wil. Simpele, eenvoudige maar o zo kostbare uren op stap gaan met mijn man en kindjes, over een braderie struinen, op een terras zitten en gewoon kijken hoe mijn moppie in de speeltuin op de trampoline springt, een voorgerecht kunnen eten zonder pijn te krijgen of misselijk te worden,  mensen kijken en me afvragen hoeveel zieke mensen er voorbij lopen, proberen mijn shit te vergeten, een simpele wandeling, mensen negeren die me vragen of ik nog wel kan fietsen, waarom zou ik dat niet kunnen?, weer een dagje gaan werken, naar Wittem een kaarsje aansteken, me afvragen wanneer al die kaarsjes nu eindelijk eens gaan werken, of doen ze dat al omdat ik me goed voel ?, blij zijn met een kilo erbij op de weegschaal,  me enorm verheugen op een weekend Domburg over 3 weken, mijn mama een dikke knuffel geven, mijn tranen voor een dag in de traanbuis laten zitten, vergeten dat ik morgen naar de oncoloog moet om mijn keuze te bespreken, een heel klein beetje twijfel nog wegdenken, weer keihard de realiteit onder ogen moet zien, weer geconfronteerd wordt met die rotkanker...

maar dat is morgen.....

2 opmerkingen:

  1. Lieve Ans, geniet van wat je hebt, wat de toekomst je brengt kun je voor het grootste gedeelte alleen maar raden. Uit je blog spreekt voor mij weer dat je overtuigd en bewust probeert te genieten van het moment. Daar heb ik bewondering en een diep respect voor. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo lieve Ans,

    Wat omschrijf jij de dingen toch ongelooflijk mooi
    tja de werkelijkheid is wat je zegt, je bekijkt de dingen nu met heel andere ogen ziet dingen die je in het "normale leven"nooit opgevallen zijn ze waren o zo gewoon. Jij opent ook mijn ogen en ik heb zoveel respect voor je, blijf knokken meid en probeer de moed niet op te geven geniet van alle dingen die nog op je pad komen en je hebt in mijn ogen de goeie keuze gemaakt kwaliteit van leven is toch zo belangrijk.

    Ans nog heel veel sterkte en ik denk aan je heel veel liefs van je nichtje Marjo xxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen