woensdag 11 juli 2012

nachtmerrie

Wanneer komt er nou iemand die mij vertelt dat ik alles heb gedroomd, dat alles wat er het laatste half jaar gebeurd is gewoon een afschuwelijke nachtmerrie is en dat vanaf vandaag mijn gewone huisje-boompje-beestje leventje weer verder gaat ?

Helaas gaat dat niet gebeuren. Gisteren is mij weer akelig duidelijk gemaakt dat ik moet gaan berusten in het feit dat mijn leven eindig is en dat binnen "maanden". Niks geen "het gaat goed mevrouw Verhoof" niks geen "de griep heeft klachten veroorzaakt" nee hoor gewoon boem bats dat de toenemende pijn, mijn vermoeidheid wel getriggerd is door de griep maar dat dit het verloop van de kanker is en uit de bloedwaarden is gebleken dat hij aardig progressief is. Dan wordt er gepraat over meer zorg, rolstoel, bedlegerig en meer van die woorden die ik niet wil horen. Trouwens ik kan nog helemaal niet doodgaan, mijn foto's zijn nog niet klaar.

Aan de ziekte kan niks worden gedaan, aan de pijn wel dus nu heb ik 2 dozen morfinetabletten gekregen, weliswaar de laagste dosering maar toch. Eigenwijs als ik ben ga ik die dus (nog) niet innemen en het proberen met 4x daags 2 paracetemol, ik kan toch niet meer terug als ik nu al met morfine begin.

Verder start ik a.s. maandag dan toch maar met de 3e optie, de chemotabletten. Ik heb die mogelijkheid altijd voorzichtig opengehouden, de oncoloog was niet direct enthousiast maar nu beslis ik. Stoppen kan altijd weer, dood ga ik toch.

Ondanks deze berichten probeer ik toch het positieve te zien al is dat verdomd moeilijk, hoe moet je nou berusten in zoiets vreselijks ?  kan een psycholoog mij daarbij helpen?  zijn er berustingspillen misschien ? doe mij dan maar een dozijn, of liever toch niet want berusten betekent voor mij nu nog opgeven en dat ga ik niet doen, er is nog teveel wat ik wil, gaan liggen doe ik ook echt pas als het niet anders meer kan.

Maar voorlopig probeer ik mijn positieve instelling vast te houden, die donkere wolken weg te blazen, te genieten van alles om mij heen en ik ga egoïstisch worden, dat heb ik mezelf toegestaan.

Ik wil nog zo graag .....

http://www.youtube.com/watch?v=-WrAq15x47k

3 opmerkingen:

  1. Groot gelijk Ans, dat je de regie in eigen hand houdt. We hopen dat Sabine en jij een goed weekend hebben.
    Groetjes,
    Katy, Berry en Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh Ans.


    Uiteraard mag je ook best schrijven als het minder positief is hoor. Ook dán willen we graag weten hoe je je voelt.... Zolang je zin hebt om te schrijven is dat prima, zolang je je maar niet verplicht voelt...
    Houd je taai.

    Anja Schellekens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Ans, wat is het toch confronterend en moeilijk, geen enkele optie geeft het gewenste resultaat. Konden we maar wat voor je doen, sterkte !
    veel liefs
    Marini.

    BeantwoordenVerwijderen